Landets første Hitachi 7-serie på hjul har travlt

31. marts 2023   |   Hitachi gravemaskiner

Danmarkspremiere på Hitachi ZX155W-7 på gummihjul hos Lendum Entreprenør & Kloak ApS. På under et halvt år har den kørt i over 1.000 timer, primært langs jyske landeveje.

"Langt størstedelen af vores opgaver er for Vejdirektoratet, hvor vi for eksempel høvler rabatter af og renser grøfter op, så vi kører mange kilometer om året," forklarer Jakob Nielsen, ejer af Lendum Entreprenør & Kloak. "Det er også grunden til, at valget faldt på landets første Hitachi 7-serie på hjul, for den er både komfortabel, økonomisk med brændstoffet og holder sig under 18 tons."

Grænsen for køretøjer på to aksler er 18 tons, og for Jakob Nielsen er det altafgørende at arbejde både lovligt og sikkert, når han er undervejs i sin Hitachi ZX155W-7 med op til 36 km/t. Det er langt fra ufarligt at rense rabatter langs motorvejene midt om natten, og derfor har Jakob Nielsen altid et fast stop, før en ny maskine tages i brug.

"Første tur går omkring min skiltemand, så maskinen kan blive påklistret med reflekser. Det er meget anderledes at have sin faste arbejdsplads langs vejene end at køre på en byggeplads, og ja, jeg er faktisk blevet påkørt en gang, og det vil jeg ikke opleve igen," siger Jakob Nielsen, som lige nu arbejder langs Herning Motorvejen om natten i selskab med skiltevogne for at undgå påkørsler.

Specielt indrettet til livet langs vejen

Den nye Hitachi ZX155W-7 blev leveret hos Lendum Entreprenør & Kloak i august, og i skrivende stund har den allerede 1.000 timers problemfri drift bag sig. Udstyret til den omfatter blandt andet en grenknuser, et fældehoved og specialskovle, der også kan gå under autoværn.

"Når vi ordner rabatter, knuser vi det hele ned og lader det typisk bare ligge, men vi skal også være klar til at fælde træer, når det kræves," forklarer Jakob Nielsen og fortsætter: "Bagtil er gravemaskinen også specialbygget med træk, så vi kan trække en skiltevogn direkte efter maskinen."

Jakob Nielsen kører de fleste timer med Hitachi-maskinen på hjul, men han har også en anden fører på for at udnytte tiden optimalt, og de er begge enige om flere af de fordele, der gør brugen af maskinen sikker og komfortabel. Han forklarer:

"Den har et usædvanlig godt udsyn, og så har den de bedste kameraer, vi nogensinde har oplevet! Oversigtskameraerne er altid til at stole på, og det er guld værd både på landevejen og på snævre pladser. Der er ingen blinde vinkler, og så bliver kameraerne sjovt nok aldrig beskidte."

Stærk hydraulik og lavt forbrug

Det kræver et stor kraftoverskud at bruge udstyr som grenknuser og fældehoved – ikke mindst, når det skal fungere time efter time uden bøvl og stop. Her sætter Jakob Nielsen pris på, at Hitachi'en leverer rigelige mængder hydraulikolie:

"Der er power til grenknuseren, og så ligger maskinen lavere end den tidligere model, hvad angår både brændstofforbrug og forbrug af AdBlue. Det siger næsten sig selv, at det vejer virkelig tungt i driftsbudgettet, når vores opgaver medfører mange kilometer langs vejene i hele Nord- og Midtjylland."

Ejeren af Lendum Entreprenør & Kloak fortæller, at hans Hitachi ZX155W-7 ligger godt på vejen, og så kan han lide dens manøvredygtighed og nævner i den forbindelse nogle finesser, han er kommet til at sætte pris på.

"Gravemaskinen på hjul arbejder præcist på lidt plads, og derfor kan den også bruges til at skifte fortov og flytte fliser, hvor jeg ene mand kan klare hele processen," forklarer Jakob Nielsen. "Det hører også med, at den er godkendt til stage 5-miljøzone, og selv stopper efter ét minut i tomgang. Og når man lige skal bruge lidt tid på at rigge af, holder den med lys på, før den selv lukker helt ned."

Komplet serviceaftale med alt inkl.

Som allerede nævnt har firmaets Hitachi ZX155W-7 allerede kørt over 1.000 timer på under et halvt år, og den skal derfor snart have et 1.000 timers serviceeftersyn, der bliver udført af H.P. Entreprenørmaskiner A/S.

Jakob Nielsen fortæller: "Vi har en total serviceaftale med det hele, for vi skal kun bruge tid på det, vi kan tjene penge på. Lad mig sige det på den måde: Vi laver ingenting selv, men heldigvis lever de gode folk fra H.P. Entreprenørmaskiner op til aftalen og giver en glimrende service og support. De følger også løbende med i driften og sender mig en rapport hver måned over kørsel, tomgang, brug af udstyr og alt muligt andet. Det giver et godt overblik."

Maskinfakta

Modelnummer: ZX155W-7

Normeret motoreffekt: 105 kW (ISO 14396)/100 kW (ISO 9249)

Arbejdsvægt: 16.200 – 17.600 kg