Nu kører det bare!

07. december 2020   |   Hitachi gravemaskiner

Nick Poulsen fra Hans Ikjær Entreprenørforretning ApS kører, som den første maskinfører i Danmark, en ZX250LC-7 gravemaskine i den nye Zaxis-7 serie fra Hitachi – og har dermed fået opfyldt et klart ønske:

"Jeg vil rigtig gerne køre Hitachi, som jeg kender fra mit arbejde i et andet firma. Her kørte jeg en ZX210, en ZX250 og en 50 tons ZX470. Så da vi her i virksomheden skulle anskaffe en ny gravemaskine, anbefalede jeg en Hitachi. De har altid fungeret godt for mig".

Hans Ikjær Entreprenørforretning fra Hornsyld har siden 1998 arbejdet med store og små byggeprojekter, primært i Jylland. Det er grundlæggeren, Hans Ikjær, der står i spidsen for virksomheden, hvor fokus især er på anlægsarbejder og kloakrenoveringer.

Hitachi ZX250LC-7                                                                                                Nick Poulsen, Maskinfører

Effektivt og sikkert arbejde hele vejen rundt

Nick Poulsen er glad for de mange indstillingsmuligheder, den nye maskine giver ham:

"Det kører bare – det hele! Alle de forskellige indstillinger fungerer virkelig godt. Både med stikarmen, bommen og olietrykket. Når man strækker armen ud og trækker den ind, er der ikke noget hop eller vibrationer. Det er bare en fornøjelse og letter mit arbejde".

"At hydraulikhåndtagene sidder i sædet, er også en fordel. Skærmene i kabinen er også en stor hjælp. Både med GPS og med det specielle kamera, hvor jeg kan se rundt om maskinen".

Aerial Angle kameraet giver maskinføreren et 270-graders udsyn i fugleperspektiv. Nick kan vælge mellem 6 forskellige billedfunktioner, der viser maskinens omgivelser.

"Vi kører meget op og ned ved nogle boligblokke, hvor vi skal renovere forskellige ledninger, og dér har vi folk gående rundt omkring maskinen, som måske ikke kender den. Så det er vigtigt for sikkerheden, at jeg kan se alt, hvad der foregår omkring mig. For eksempel når der går en mand nede i udgravningen".

Endnu bedre hydraulik

De nye Zaxis-7 gravemaskiner er alle udstyret med Hitachis unikke hydrauliske system, TRIAS III, der er opbygget omkring et 3-pumpesystem. Det gør styringen af hydraulikolie-flowet mere fleksibel og er kendt for at give maskinføreren den ’bløde’ og alligevel stærke hydraulik, som gør gravearbejde hurtigt og præcist.

Hvordan oplever Nick Poulsen det i sit arbejde?

"Hydraulikken er god, og jeg kan selv gå ind og indstille både stikarmen og bommen med, hvad trykket skal være. Om den skal køre hurtigt eller langsomt op. Om der skal bruges lidt mere energi på at komme hurtigt ned eller, hvad jeg nu har brug for til opgaven".

"Det er rigtig godt, for det er forskelligt, hvad vi laver. Hvis jeg for eksempel kører med armen 4 meter nede i et hul og skal have den op for at læsse en lastbil, der er 3-4 meter over mig, så er det virkelig et plus, at bommen kommer op i en fart".

"Og maskinen arbejder roligt, uden vibrationer. Jeg har kørt andre gravemaskiner, som vi havde en del bøvl med, fordi de ikke kunne stå stille i undervognen. Den nye Hitachi er helt rolig og stabil".

Mere komfort i kabinen

Der udvikles hele tiden på at forbedre arbejdsstillingen, benpladsen, udsynet, lydniveauet og andre vigtige forhold for maskinføreren, når han tager plads i kabinen. Arbejdsdagene kan være lange, og derfor har komforten stor betydning.

Hvad synes Nick om kabinens indretning og pladsforholdene på hans nye ’arbejdsplads’?

"Døren er blevet længere, så det er nemmere at stige ind, og der er bedre benplads. – Jeg er næsten 2 meter høj, og jeg kan strække mine ben, så det er et kæmpe plus. Det gælder komforten i det hele taget, hvor du har det hele lige ved hånden. Det er nemt at komme til kontakterne, og du har de 2 joystick med 8 knapper på hver."

"Du sidder godt og skal ikke flytte dig rundt efter noget, så det er godt og tilfredsstillende. Det samme gælder støjniveauet, der er meget lavt. Så jeg har et godt arbejdsmiljø i kabinen."

Det rigtige udstyr til opgaverne

Da EFFEKT er på besøg for at tage billeder, er Nick Poulsen i gang med noget af det forberedende arbejde til byggeriet af en hal og en administrationsbygning til Middelfart Fjernvarme.

"Det rigtige udstyr er vigtigt, og H.P. Entreprenørmaskiner har hjulpet med at få lavet en ekstra lang graveskovl. Vi renoverer ofte ledninger omkring boligblokke, og fjernvarme, vand og elkabler kan godt strække sig over 2-3 meter. Med en almindelig skovl kan du kun komme cirka en halv meter ind under, så stopper det, mens den her kan komme hele vejen ind under".

"Jeg talte med distriktschef Flemming Sørensen fra H.P. Entreprenørmaskiner om, at jeg havde brug for en smal graveskovl, der også skulle være længere. De fik lavet nogle tegninger og sendte dem til mig ad flere omgange. Da jeg var tilfreds, blev den nye skovl lavet til mig efter mål, siger Nick Poulsen. Hvordan arbejder maskinen, når du kører i ECO-mode, der sparer brændstof?"

– Maskinen har kræfterne, selv om den nye skovl er længere, og hvis jorden ikke er hård, kører jeg i ECO-mode. Så viser en måler på skærmen, hvordan jeg med min kørsel kan bruge mindre brændstof. Forskellen i forbruget kan ligge på omkring 2 liter i timen, så det er en klar besparelse.

Hans Ikjær, grundlægger af Hans Ikjær Entreprenørforretning ApS.