Kraftig vækst hos maskinudlejer sætter fart i den grønne omstilling

18. marts 2021   |   Hitachi gravemaskiner

Klare forventninger fra kunderne om nye maskiner får Thor Jørgensen ApS til at investere massivt i bl.a. brændstofbesparende Hitachi gravemaskiner

En af landets travle maskinudlejere, Thor Jørgensen ApS, er i gang med en markant opgradering af sin maskinpark. Det er vigtigt for at leve op til kravene om nye, mere miljøvenlige maskiner efter EU stage 5 standarden. Virksomheden i Rødekro, der beskæftiger 70 mand, udlejer entreprenørmaskiner og materiel med/uden fører:

”Vi har i flere år oplevet en rigtig positiv udvikling i vores forretning, hvor vi føler, at vi rammer rigtigt i forhold til kunderne”, fortæller direktør Thor Jørgensen. ”Hvor de med os får rigtig god ekspertise – at en aftale er en aftale – og at vi altid prøver at levere en høj kvalitet. Det er også grunden til, at valget faldt på Hitachi, nu hvor vi har fornyet vores maskinpark. Vi vil gerne være bedre hele tiden”.

Den grønne omstilling præger maskinkøbene

Thor Jørgensen ApS har på kort tid investeret i 4 nye Hitachi gravemaskiner fra H.P. Entreprenørmaskiner A/S, senest en 30 tons ZX300LC-7 fra den nye Zaxis-7 serie. Virksomheden har fokus på den grønne omstilling, og den nye maskine er fremtidssikret efter EU stage 5:

”Det begrænser emissionerne af partikler og NOx. Vi skal have nye dieselbesparende maskiner og sørge for, at de kan køre i de forskellige miljøzoner. Det er vigtigt at opfylde de krav, der stilles til vores kunder. De skal have det bedste, når de lejer ved os. Nyt udstyr, godt udstyr, der ikke sviner miljøet”, understreger Thor Jørgensen.

En revolution for maskinføreren

Maskinfører Egon Sandholm, der tidligere har kørt en Hitachi gravemaskine fra Zaxis-6 serien og andre mærker, oplever mange nye forbedringer:

”Der er sket en stor forbedring af hydrauliksystemet med Trias III. Der er et større flow til rådighed, når jeg kører i Eco og Power. Så nu kører jeg kun sjældent i High Power, og det sparer brændstof. Maskinen er lige så stærk, men bruger mindre diesel”.

Maskinfører Egon Sandholm fra Thor Jørgensen ApS

Ved selve gravearbejdet oplever maskinføreren hydraulikken som blød og lynhurtig. Det går også stærkt med at skifte skovl og andet tilbehør, selv om der af hensyn til sikkerheden skal aktiveres to knapper.

Egon Sandholm ser ændringerne i kabinen som en revolution: ”Den er virkelig behagelig, det er ergonomisk, og alle funktionerne er nemme at nå fra førersædet. Samtidig er den utrolig støjsvag. Det er helt vildt, som lyden er dæmpet, og det betyder meget især på lange arbejdsdage”.

Hitachis nye Trias III system gør hydraulikken endnu blødere og sparer brændstof

Der er også ros til det nye kamerasystem, Aerial Angle, der giver føreren et kig hele vejen rundt om maskinen: ”Det er vigtigt for sikkerheden. Vi har folk gående, når vi laver kloak, dels på kanten, dels nede i udgravningen – så vi skal kunne se hinanden”.

Skærmene i kabinen giver føreren en komplet status, GPS-funktion og udsyn hele vejen rundt om maskinen

Byggemodning til stort logistikcenter

Den nye Hitachi ZX300LC-7 er leveret fra H.P. Entreprenørmaskiners afdeling i Horsens direkte til byggepladsen i Taulov, hvor maskinen i de kommende måneder skal arbejde med byggemodning i forbindelse med etablering af et større logistikcenter.

Fakta om Hitachi ZX300LC-7 hydraulisk gravemaskine

• Arbejdsvægt 31,7 tons
  • Gravedybde 7,22 meter
  • Rækkevidde 10,52 meter