Presse

Kan moleret hentes op fra 10 meters dybde og Mors’ smukke landskab bevares?

30. april 2020   |   Bell

Bell B20E dumpere på specialopgave ved udvindingen af moler

Kan man flytte 200.000 kubikmeter overjord, så der bliver adgang til moleret 10 meter nede – og samtidig tage hensyn til landskabet?

Denne udfordring skulle løses af SK Transport ApS, da man før udgravningen af 2 hektarer på Skarehagevej ved Nykøbing Mors arbejdede sig ned i jorden og opdagede, at gravemaskinens 8-9 meter lange arm ikke var nok til at komme ned til moleret. Moler, der kun findes i et område omkring Limfjorden på Fur, Mors og den nordlige kyst af halvøen Salling, har en ekstraordinær evne til at absorbere og isolere. Leret forarbejdes lokalt på Imerys’ fabrik i Nykøbing Mors og på Fur til bl.a. olie- og kemikalie absorbenter samt pulver- og granulatprodukter til industrielt brug – og til det populære kattegrus, der bruges i tusindvis af hjem med kæledyr.

 

Dumpernes brede dæk og ret lave vægt, tager hensyn til landskabet 

Dumpernes brede dæk og ret lave vægt, tager hensyn til landskabet

Brug for 2 lette, hurtige dumpere

SK Transport står for udvindingen af moleret med et omfattende gravearbejde i det naturskønne, kuperede terræn: – Et lag på 9-10 meter overjord er langt mere end normalt, og med et areal på 2 hektarer er der tale om at flytte godt 200.000 kubikmeter jord. Vi bruger normalt lastbiler, men her er jorden så blød, at det har været nødvendigt at finde en anden løsning, fortæller direktør Svenning Søndergaard Svenningsen fra SK Transport. – Derfor har vi valgt at indleje 2 Bell B20E dumpere fra T.L.M. Herskind Entreprenørforretning ApS. De er lettere end lastbiler, egner sig bedre til det bakkede terræn og er gode til dette job, fordi de er fantastisk hurtige til at tippe af. På en dag bliver det til flere læs end med en lastbil, så pr. kubikmeter ser det ud til at være billigere at bruge dumpere. De køres af vores egne folk, og først når vi om cirka 2 måneder har arbejdet os ned til moleret, kan der etableres en stabil kørevej til lastbiler.

 

Direktør Svenning Søndergaard Svenningsen fra SK Transport 

Direktør Svenning Søndergaard Svenningsen fra SK Transport                             Moler findes kun i et område omkring Limfjorden

 

Vigtige hensyn til landskabet

– Dumperne er, med deres brede dæk og ret lave vægt, gode at arbejde med, når vi skal tage hensyn til landskabet. Og aktuelt kører de jorden hen til opfyldning af en tidligere udgravning, der ligger cirka 300 meter væk. Det er en vigtig del af vores arbejde at stå for naturpleje og reetablering af de arealer, hvor vi graver, forklarer Svenning Søndergaard Svenningsen.

 

Bell B20E dumperen har en totalvægt på 35 tons 

 

– Bell B20E, som er valgt til denne opgave, er bygget til at have markedets bedste brændstof-økonomi, fortæller distriktschef P.C. Nørgaard. – Den er lettere end gennemsnittet for dumpere, og den lave egenvægt giver både et mindre pres på jorden og en lavere rullemodstand. En 6x6 dumper, der er hurtig og omkostningseffektiv pr. flyttet kubikmeter, og så kan den indregistreres til vejtransport. En klar fordel for mange kunder.

Se video af maskinen i aktion

 

Fakta - Bell B20E dumper

• 6x6 med 214 HK, 4.8 liters Mercedes-Benz OM924LA motor med turbolader og intercooler.

• Maskinvægt: 17 tons

• Lastekapacitet: 18 tons

• Kasse: 11,5 m3 med indbygget vægt.

• Totalvægt: 35 tons

• Godkendelse: Kan synes til vejtransport. Indregistreret til totalvægt på 26 tons.

• Dæk: Standard dæk 20.5 R25 eller Flotation dæk 800/45 R30.5

• Certificering: Opfylder Euro III emissionsregler

 

Download Bell B20E brochure

 

Dumperen kan indregistreres til vejtransport

 

  Tilbage til oversigten