Byggemodning i stor skala på Københavns havn

08. maj 2015   |   Hitachi gravemaskiner

Krævende opgave for Hoffmann A/S på Banedanmarks arealer ved Kalvebod Brygge

Entreprenørfirmaet Hoffmann A/S er i fuld gang med at løse en omfattende byggemodningsopgave på Banedanmarks arealer ved Carsten Niebuhrs Gade på Kalvebod Brygge i København. Her skal der opføres en 41.000 m² stor kontorbygning, hvor Banedanmark, Energistyrelsen, Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet kommer til at bo under samme tag i 2017.

I samme område bygges det nye 9.500 m² store Traffic Control Center, TCC, for Østdanmark. Det sker i forbindelse med etableringen af Banedanmarks nye signalanlæg til styring af banenetværket i hele landet. Det er også i dette område, at IKEA har købt en byggegrund og planlægger at opføre et nyt varehus.

Ekstra kameraer stiller skarpt

- Vi arbejder blandt andet med at anlægge veje ved det nye kontorbyggeri og til at føde det nye Traffic Control Center, fortæller maskinfører Bo Bjerregaard. I forbindelse med projektet har han taget en specialudgave af Hitachi gravemaskinen ZX250LC-5B i brug: - Der er så mange opgaver ved denne byggemodning, der kræver 100% præcist arbejde, og derfor har jeg fået 2 ekstra kameraer på maskinen. Det ene sidder på en speciel arm med 'knæk', konstrueret af H.P. Entreprenørmaskiner, og det andet er monteret helt ude på stikket.

- Når armen med kameraet svinges ud, kan jeg kigge lodret ned og se det nederste af bælterne. Det er en stor fordel, når jeg kører og laver vejbrønde og lignende, at jeg ved præcis, hvor tæt jeg er på. For selv om der er et sidespejl, kan gravearmen være i vejen for dit udsyn. Kameraet ude på stikket er perfekt, når jeg skal pakke en høj kasse eller lægge noget jord af i en bil. Nu kan jeg meget bedre se, hvor dyb den er, og arbejde efter det.

Veje, kloaker, ledninger og telekommunikation

Foruden veje og brønde omfatter projektet kloakering til spildevand og regnvand. Der skal lægges fjernvarme-, køle- og vandledninger ned. Dertil kommer teleledninger som bl.a. fiberkabler til de over 2.000 ansatte, der kommer til at arbejde i de nye bygninger.

For at løse de mange opgaver bedst muligt har Bo Bjerregaard selv valgt den nye Hitachi, indretningen og ekstraudstyret:

- Det udslagsgivende for mig er, at Hitachis hydraulik er så fremragende. Den er nem at køre med, let at styre og rette af med – og enkel at forstå. Samtidig har vi gode erfaringer med vores anden Hitachi gravemaskine, ZX350LC-5B, der også arbejder på dette projekt.

- Ud over de 2 ekstra kameraer har jeg fået en maskine, der er præcis så effektiv og komfortabel, som jeg ønsker i mit daglige arbejde. GPS er helt uundværligt. Der er rotortilt, og jeg har fået walkie-anlægget, hvor der kommer en lille skærm frem, jeg kan styre det fra. Der er viskerknap i joysticket, Bluetooth til telefonen, en kasse til træskoene, tonede ruder og meget mere. Når de ting er på plads, må arbejdsdagene godt være travle og lange, siger maskinføreren.

Se video af maskinen her